Isnin, 18 Julai 2011

Trip Sungai Tembeling 2011 - Part II


Pengalaman memancing di Taman Negara Ulu Tembeling Pahang bersama-sama Tuan Guru Dato Dr. Harun Din merupakan pengalaman manis selama saya menceburi hobi memancing ini. Peluang ini tidak saya sia-siakan untuk mengenali beliau dengan lebih rapat lagi. Sebelum ini saya telah sertakan sedikit sebanyak coretan laporan perjalanan kami ke Taman Negara bersama beliau. Dan di sini saya menyambung  semula coretan saya ketika memancing dan berkhemah di Taman Negara Ulu Tembeling, Pahang.

Waktu pagi yang nyaman di Kampung Pagi


Pada waktu pagi keesokan harinya, kami berkumpul di jeti Kampung Pagi untuk ke Camp site di Taman Negara.

Kami dan barang makanan bergerak dengan menaiki bot ke Camp site. 
Perjalanan mengambil masa selama 45 minit ke sana.
Memandangkan kehadiran kami terlalu ramai di Taman Negara, Kami dibenarkan untuk berkhemah di Pasir Luas.



Aktiviti memancing pun bermula.




Beribadat di tempat sebegini memang tenang





Ikan Baung pada malam hari


Hasil-hasil lain pada malam pertama

Pada keesokan harinya kami berpecah kepada 4 kumpulan dan bertolak dari pasir luas untuk bermalam di lubuk-lubuk berpontesi untuk memancing Ikan Kelah.
Lubuk yang kami akan singgah ialah di Sungai Keniyam, Jeram Perahu, Lubuk Sepia dan  Kerawat.
Untuk perjalanan yang jauh, kami bergerak menggunakan helikopter.

Selepas semalaman di Lubuk masing-masing, Kami pun pulang dengan hasil tangkapan kami.





Kemudian ikan dimasak serta merta di Camp Site. 
Menu kami ialah Ikan Bakar ( ikan Sebarau & ikan Tengas), Ikan Goreng (Ikan Kelah) dan  Ikan Kelah Masak Tempoyak. Memang lazat dengan ikan yang masih segar.





Selesai kami makan, kumpulan lain pulang di Camp site dengan hasil yang lebih besar dan banyak.
Terbaik dari mereka.



Selepas 3 hari kami berada di Taman Ulu Tembeling, kami pun mula bersiap untuk pulang. Memandangkan helikopter mengalami masalah kekurangan minyak dan tidak mampu untuk berulang- alik menbawa kami. Kami pulang melalui jalan air dengan menaik bot ke Kuala Tahan. Di sana kami menaiki teksi ke Bandar Jerantut.

Akhir sekali, saya mengucapkan ribuan terima kasih pada syarikat saya kerana memberi saya peluang untuk menyertai trips ini. Walaupun keletihan dengan trips memancing yang berturut-turut, pengalaman memancing di Taman Negara Ulu Tembeling Pahang  memeberi saya satu kenangan manis dan lokasi ini akan saya masukan ke dalam jadual memancing saya pada tahun depan.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...